Wprowadzenie do aukcji Google AdWords
13 marca 2009
Google opublikowało na YouTube bardzo ciekawe wideo, które przedstawia szczegółowo schemat aukcji Google AdWords. Jak wiadomo algorytm Google przy obliczaniu pozycji i rankingu reklamy bierze pod uwagę Wynik Jakości reklamy i maxCPC reklamodawcy.
Przy obliczaniu faktycznej średniej stawki CPC brane jest pod uwagę odniesienie Wyniku Jakości reklamy do Wyniku Jakości innych reklam biorących udział w aukcji.
Hipotetyczna aukcja Google AdWords
W filmie przedstawiona jest przykładowa aukcja, w której bierze udział 4 reklamodawców. Każdy z nich ma jakiś wynik jakości swoich słów kluczowych, ustalony na podstawie:
W tej sytuacji ranking reklam (czyli tzw. AdRank reklamy) dla wszystkich poszczególnych reklamodawców będzie wyglądał następująco:
Ranking (A) = (Wynik Jakości(A) x (Max CPC(A))
Ranking (B) = (Wynik Jakości(B) x (Max CPC(B))
Ranking (C) = (Wynik Jakości(C) x (Max CPC(C))
Ranking (D) = (Wynik Jakości(D) x (Max CPC(D))
Ranking (E) = (Wynik Jakości(E) x (Max CPC(E))
a w liczbach:
Ranking (A) = 4 x 1 = 4
Ranking (B) = 3 x 3 = 9
Ranking (C) = 2 x 6 = 12
Ranking (D) = 1 x 8 = 8
To oznacza, że reklamy będą pokazywały się na pozycjach według malejącego Rankingu Reklamy.
Pozycja 1 - reklama C
Pozycja 2 - reklama B
Pozycja 3 - reklama D
Reklama A ze względu na bardzo niski wskaźnik Wyniku Jakości nie pokaże się w ogóle w wynikach sponsorowanych Google AdWords.
Ostateczna cena płacona za kliknięcie
Stawka płacona przez każdego reklamodawcę to Ranking reklamy reklamodawcy, którego reklama jest o pozycję niżej od naszej, podzielona przez nasz Wynik Jakości.
Wideo opisuje mechanizm ustalania faktycznie płaconej stawki CPC na takim rozkładzie danych reklamodawców:
mamy następujące rozkłady Rankingów Reklamy (AdRanków).
Ranking (A) = 4 x 8 = 32
Ranking (B) = 4 x 6 = 24
Ranking (C) = 4 x 3 = 12
co będzie skutkowało następującymi pozycjami reklamy:
Pozycja 1- reklama A
Pozycja 2 - reklama B
Pozycja 3- reklama C
W szczególności poszczególnych reklamodawców Płacone CPC będzie wynosiło:
Płacone CPC (A) = (Ad Rank (B)/Wynik Jakości (A))
Płacone CPC (B) = (Ad Rank (c)/Wynik Jakości (B)
Płacone CPC (C) = min CPC (minimalna stawka dla słowa kluczowego)
Czyli w liczbach będzie to:
Płacone CPC (A) = (24 / 8 ) = 3$
Płacone CPC (B) = (12 / 6) = 2$
Płacone CPC (C) = min CPC (minimalna stawka dla słowa kluczowego)
Ostatecznie mamy w wyniku:
Podsumowanie
Opisana wyżej aukcja to oczywiście jej uproszczona wersja, jednak oddaje w prosty i przystępny sposób zasadę działania algorytmu Google AdWords. Jeżeli ktoś chce poznać bardziej szczegółowy opis takiej aukcji może znaleźć taki opis w Centrum Pomocy Google.
Przy obliczaniu faktycznej średniej stawki CPC brane jest pod uwagę odniesienie Wyniku Jakości reklamy do Wyniku Jakości innych reklam biorących udział w aukcji.
Hipotetyczna aukcja Google AdWords
W filmie przedstawiona jest przykładowa aukcja, w której bierze udział 4 reklamodawców. Każdy z nich ma jakiś wynik jakości swoich słów kluczowych, ustalony na podstawie:
- CTR dla słowa kluczowego
- dopasowanie treści reklamy do słowa kluczowego;
- jakości strony docelowej
Reklamodawcy | Max CPC | Wynik Jakości |
A | 4$ | 1 |
B | 3$ | 3 |
C | 2$ | 6 |
D | 1$ | 8 |
W tej sytuacji ranking reklam (czyli tzw. AdRank reklamy) dla wszystkich poszczególnych reklamodawców będzie wyglądał następująco:
Ranking (A) = (Wynik Jakości(A) x (Max CPC(A))
Ranking (B) = (Wynik Jakości(B) x (Max CPC(B))
Ranking (C) = (Wynik Jakości(C) x (Max CPC(C))
Ranking (D) = (Wynik Jakości(D) x (Max CPC(D))
Ranking (E) = (Wynik Jakości(E) x (Max CPC(E))
a w liczbach:
Ranking (A) = 4 x 1 = 4
Ranking (B) = 3 x 3 = 9
Ranking (C) = 2 x 6 = 12
Ranking (D) = 1 x 8 = 8
To oznacza, że reklamy będą pokazywały się na pozycjach według malejącego Rankingu Reklamy.
Pozycja 1 - reklama C
Pozycja 2 - reklama B
Pozycja 3 - reklama D
Reklama A ze względu na bardzo niski wskaźnik Wyniku Jakości nie pokaże się w ogóle w wynikach sponsorowanych Google AdWords.
Ostateczna cena płacona za kliknięcie
Stawka płacona przez każdego reklamodawcę to Ranking reklamy reklamodawcy, którego reklama jest o pozycję niżej od naszej, podzielona przez nasz Wynik Jakości.
Wideo opisuje mechanizm ustalania faktycznie płaconej stawki CPC na takim rozkładzie danych reklamodawców:
Reklamodawcy | Max CPC | Wynik Jakości |
A | 4$ | 8 |
B | 4$ | 6 |
C | 4$ | 3 |
mamy następujące rozkłady Rankingów Reklamy (AdRanków).
Ranking (A) = 4 x 8 = 32
Ranking (B) = 4 x 6 = 24
Ranking (C) = 4 x 3 = 12
co będzie skutkowało następującymi pozycjami reklamy:
Pozycja 1- reklama A
Pozycja 2 - reklama B
Pozycja 3- reklama C
W szczególności poszczególnych reklamodawców Płacone CPC będzie wynosiło:
Płacone CPC (A) = (Ad Rank (B)/Wynik Jakości (A))
Płacone CPC (B) = (Ad Rank (c)/Wynik Jakości (B)
Płacone CPC (C) = min CPC (minimalna stawka dla słowa kluczowego)
Czyli w liczbach będzie to:
Płacone CPC (A) = (24 / 8 ) = 3$
Płacone CPC (B) = (12 / 6) = 2$
Płacone CPC (C) = min CPC (minimalna stawka dla słowa kluczowego)
Ostatecznie mamy w wyniku:
Reklamodawcy | Wynik Jakości | Max CPC | Ad Rank | Płacone CPC |
A | 8 | 4 | 32 | 3$ |
B | 6 | 4 | 24 | 2$ |
C | 3 | 4 | 12 | minCPC |
Podsumowanie
Opisana wyżej aukcja to oczywiście jej uproszczona wersja, jednak oddaje w prosty i przystępny sposób zasadę działania algorytmu Google AdWords. Jeżeli ktoś chce poznać bardziej szczegółowy opis takiej aukcji może znaleźć taki opis w Centrum Pomocy Google.